Ensin vähän yleiskuvaa tämän hetken tilanteesta
Karttataso on nyt kokonaan purettu
Paapuurin sivukantta tutkittiin viimme kerralla aiempaa tarkemmin alapuolelta katsellen. Valitettava tulos siitä, että kantta pitää purkaa tässä vessan kohdille asti. Mielenkiintoinen havainto oli että ulkotilojen kohdalla ja siitä taaksepän rakenteet ovat kunnossa. Sisäilman kosteus on tehnyt tuhojaan, ilmanvaihto on siis tärkeää.
Viimmekertaisten havaintojen perusteella sivukantta on nyt purettu, pari tukikaartakn menee vaihtoon.
Keulakannen vaneripintaa on otettu esille.
Sitten hieman yksityiskohtia
Keulapollari joutuu kovalle rasitukselle ja kannen ja pollarin liitos elää. Näin siinä usein sitten käy että vesi pääsee saumasta sisälle tekemään tuhojaan. Tässä kohdassa tarvitaan pistemäistä korjausta rakenteisiin.
Sivukannen alla löytyy lahoa. Tukikaaria on osittain lahonnut ja parraslistan rakenteissa on lahoa,
Partaan ulkopuolella on kaksi listaa päällekkäin, alemmaisessa on lahoa. Saroniksessa on tuon päällimmäisen peitelistan? päällä ollut vielä lasikuitu.
Sama ylhäältä päin.
Sitten kivempiin juttuihin. Ajattelin että en mainosta täällä, eikä tästä mitään ole maksettu, mutta JOM Veneen lainaama Mirkan hiomakone on ihan mahtava työkalu omaan hiomahiireeni verrattuna. Oli ilo katsoa kun ajokatoksen katon takalistan harmaantunut puupinta, jossa oli vielä löyhästi lakka, lähti kevyillä pyyhkäisyillä puhtaalle puulle.
Pinnan puhdistus ja puuöljy kyllästeeksi
3 kerrosta lakkaa, ensimmäinen 50%/50% tärpätilla ohennettuna
Seuraavalla kerralla sitten välihionta ja vielä muutamat kerrokset lisää lakkaa.
Tässä samassa yhteydessä kun etukajuutan katto menee uusiksi pitää myös miettiä mitä sähköliitäntöjä mastoon todella tarvitaan. Nyt siellä on mastossa turhiakin johtoja, TV antenni ja toimimattomat kansivalot, toisaalta sähköinen ankkurivalo puuttu, nykyinen on siis öljylyhty, ja VHF antennin kaapeli tarvittaisiin. Vanhasta sähköistyksestä jää jäljelle ajovalo eteenpäin. Tätä silmälläpitäen poistin nyt mastosta TV antennin ja sen kaapelin. Kansivalot vielä jäi.Kun näitä sähköjä nyt tuli mietittyä tein myös sähkösuunnitelman. Suunnitelmassa on mukana myös invertteri ja painevesi lähinnä tulevaisuuden laajennus mahdollisuuksina.
Tuo invertteri pitäisi toteuttaa suunnitelmasta poiketen niin, että kytkintaululta tulisi vain ohjausjännite ja invertteri olisi suoraan kytketty akustoon.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti